• BPnet
  • ビジネス
  • IT
  • テクノロジー
  • 医療
  • 建設・不動産
  • TRENDY
  • WOMAN
  • ショッピング
  • 転職
  • ナショジオ
  • 日経電子版

上司の命令を待つだけでは好機を逃す

Routine Order and Missed Opportunities

2009年2月28日(土)

  • TalknoteTalknote
  • チャットワークチャットワーク
  • Facebook messengerFacebook messenger
  • PocketPocket
  • YammerYammer

※ 灰色文字になっているものは会員限定機能となります

無料会員登録

close

事業の方では、軍事上の事務のように一々上官の命令を待っているようでは、とかく好機を逃し易い【論語と算盤:『理論より実際』】

 組織が大きくなった時に陥りがちな機械的な応対。軍隊の場合は、機械のパーツのように一つひとつが決まった通りに動くことは不可欠でしょうが、会社に勤める一人ひとりが自分は人間であり、相手が人間であることを忘れてしまったらどうなるのでしょう。

 先日、そのことを端的に表すこんな体験をしました。

 A couple of months ago, I received a call from a branch office of a bank. Before a meeting in the area, earlier in the day, I had stopped by to use the branch’s ATM to transfer some money to a credit union. It appeared as though there was a problem with the instructions and the receiving credit union had refused to recognize the money transfer.

 The credit union and the bank did not share the same on-line system, so in addition to the account number, the account name also had to be typed into the transfer instructions. The problem was that the limit was 40 characters, and the account name was over 40 characters.

 So, I did what seemed logical to any human being (outside the banking industry). I truncated the name, but made sure that it was clear who the account name was.

 I was told by the bank branch that if the name was longer than 40 characters, then I should of have typed in the first 40 characters from the left. (Though I do not remember such guidance on the on-line screen, when I was typing in 40 characters)

 As if it was a script being read from a manual, I was told by the bank staff on the other end of the phone that I would have to come back to the branch office to re-write the instructions.

 I said, “No, I cannot do that.”

コメント0

「渋澤 健の資本主義と道徳」のバックナンバー

一覧

日経ビジネスオンラインのトップページへ

記事のレビュー・コメント投稿機能は会員の方のみご利用いただけます

レビューを投稿する

この記事は参考になりましたか?
この記事をお薦めしますか?
読者レビューを見る

コメントを書く

コメント入力

コメント(0件)

ビジネストレンド

ビジネストレンド一覧

閉じる

いいねして最新記事をチェック