• BPnet
  • ビジネス
  • IT
  • テクノロジー
  • 医療
  • 建設・不動産
  • TRENDY
  • WOMAN
  • ショッピング
  • 転職
  • ナショジオ
  • 日経電子版

100年前もあった若者批判と教育問題

Trends of Generation Next

2009年4月25日(土)

  • TalknoteTalknote
  • チャットワークチャットワーク
  • Facebook messengerFacebook messenger
  • PocketPocket
  • YammerYammer

※ 灰色文字になっているものは会員限定機能となります

無料会員登録

close

 どの時代においても、旧世代の辛口の若者評が聞こえてきます。「若い世代はたるんでおる」と。狭い視野で旧世代はこのように断言しているのかもしれません。では、旧世代の人々は、それほど偉かったのでしょうか。また、新しい世代は旧世代と比べるとそれほど偉くはないのでしょうか。

 “Young people these days…” The older generation across the world, across the ages has muttered these words of disbelief. Look at the younger people these days. They have abundance, but no care. They have complaints but no ambitions. They wear strange clothes and listen to noise that they call music.

 The older generation declares with certainty that comes with their experience. “When we were young, things were different.” There were higher energy and greater drive to achieve. There were tighter family ties and moral order. People looked beyond their self and had a high sense of social conscience.

 About a hundred years ago, Eiichi Shibusawa thought differently. He said, “Comparing the few great young achievers of the past to the general young generation of today is incorrect. There are great young achievers today. And, there were hopeless young underachievers in the past.”

 確かに過去の世代のすべてが偉かったと評価するのは早計でしょう。歴史という正式な記録であろうと、時代を超えた人々の記憶であろうと、そこから過去のすべてが見え、記録が残っているわけではありません。

 This of course, makes sense. We read and hear about the great accomplishments(or extraordinary mischief) of the young generation of the past as part of human story. But, this is merely a snapshot that has passed down through the ages. We do not read and hear about the ordinary people of the past, leading their ordinary lives. Simply, because they were ordinary.

コメント0

「渋澤 健の資本主義と道徳」のバックナンバー

一覧

日経ビジネスオンラインのトップページへ

記事のレビュー・コメント投稿機能は会員の方のみご利用いただけます

レビューを投稿する

この記事は参考になりましたか?
この記事をお薦めしますか?
読者レビューを見る

コメントを書く

コメント入力

コメント(0件)

ビジネストレンド

ビジネストレンド一覧

閉じる

いいねして最新記事をチェック

日経ビジネスオンライン

広告をスキップ

名言~日経ビジネス語録

意外なことに、伝統的な観光地が 訪日客の誘致に失敗するケースも 少なからず存在する。

高坂 晶子 日本総合研究所調査部主任研究員